It's You!

Sunday, March 29, 2015

Been A While

Salam,

Uiii...lama pulak rasanya tak menulis di blog. Lama juga tak membaca tulisan rakan-rakan blogger yang lain. Macam selalu, sibuk selalu dijadikan alasan untuk tidak menulis, padahal sebenarnya malas tu yang patut dibuang.

Maghrib semalam, saya menerima berita kakak seorang kawan di kampung meninggal dunia akibat barah otak. Kalau tak silap, dua minggu sudah, allahyarhamah baru saja menjalani satu pembedahan. Allah lebih menyayanginya. Saya harap, mereka sekeluarga tabah dan redha dengan apa yang telah terjadi.

Beberapa minggu ni mak saya ada di Penang. Seminggu ada di rumah saya, dan minggu lepas hingga hujung minggu ni ada di rumah adik pula. Alhamdulillah, rawatan radioterapi untuk barah payudaranya sudah selesai. Mak sihat tetapi kadang-kadang mengadu letih dan sakit kaki. Sekarang ni kalau nak berjalan pun, tak macam dulu la...dia cepat letih. Rambut yang gugur kesan kimo dulu pun dah naik. Mak nampak kurus la pulak. Makan pun tak banyak dan banyak berpantang tapi secara keseluruhannya dia sihat. Mungkian faktor usia dan penyakit yang ada buat dia cepat letih. Harap-harap mak sentiasa sihat.

Bila teringat mak dan kawan yang ada history penyakit seperti ini, selalu terfikir tentang betapa kita tak dapat menjangka apa yang akan jadi kepada kita di masa depan. Walaupun sekarang nampak sihat, kita tak tahu apa yang bersarang dalam badan kita. Ada seorang lg rakan, meninggal ketika dalam tidur. Subhanallah...tidur yang tiada jaganya. Mudahnya Allah menjemputnya pulang.

Apa yang kita boleh buat sebagai langkah awal? Mungkin kita boleh buat regular check up untuk memastikan tahap kesihatan kita tapi itu sekadar usaha di pihak kita. Yang pasti, kita perlu sentiasa bersedia untuk menemuiNya. Sudah cukupkah amalan kita?

Nota kaki : Sudah cukupkah amalan saya? Happy weekend guys...belanja satu gambar mak ngan cucu lelaki dia ... ^_^

6 comments:

  1. Alhamdulillah mak semakin baik...

    penyakit ni anugerah dariNya....

    ReplyDelete
  2. muhasabah baca entry ni...huhu..
    betul tu, amalan kita masih x cukup...

    anyway, semoga mak sis terus bertambah sihat...

    ReplyDelete
  3. semoga makcik diberi kesihatan yg baik...teringat pulak pada arwah emak akak..

    ReplyDelete
  4. tgk keta tu tringat transfomer...hehehe

    ReplyDelete
  5. Nampak sihat mak Kniedaz....
    Itulah Kniedaz...srjak dah semakin tua ni okje naik seram memikirkannya. Ajal yg bila bila saja boleh menjemput. Nasib kita dimasa hadapan yg tidak kita ketahui.... Allahuakbar....amalan kita? Huh....nama pun manusia, ada aje dugaannya...

    ReplyDelete
  6. Alfatihah buat kakak kepada kawan Kniedaz tu. Yalah, bila bercakap tentang ajal maut ni memang selalu terfikir, bersediakah kita. Takutkan bila mengingatinya....

    Tengok pada gambar mak Kniedaz ni nampak macam sihat je orangnya tapi manalah kita tahu sakit yang sedang ditanggung beliau ya...

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...