It's You!

Sunday, June 22, 2014

Teringat

Salam,

Petang tadi waktu nak balik ke rumah dengan Mr Hubby, ternampak family kecil ni di traffic light.

Tiba-tiba teringat zaman kami tiada kereta, makan pakai pun ikut keperluan, terpaksa buat kerja part time untuk menampung perbelanjaan harian.

Teringat membawa Danish yang waktu tu masih kecil ke sana sini dengan motorsikal. Kalau hujan, basahlah sikit...kalau panas, terasa la juga bahangnya. Tapi kami happy dengan keluarga kecil kami waktu itu. Sekarang, alhamdulillah...saya sudah bekerja, Mr Hubby juga bertambah rezeki dengan business kecil-kecilannya. Berkat rezeki anak-anak...alhamdulillah.

Zaman sekarang ni...mau tidak mau..perlu ada sebuah kereta...kancil secondhand pun jadila. Habuan untuk membawa anak-anak atau isteri atau Ibu bapa jika sakit di waktu yang tak terduga. Tapi saya faham, ada juga yang tidak berkemampuan. Oleh itu, saya selalu bersyukur dengan apa yang ada sekarang. Betul kata orang-orang lama...pengalaman itu mendewasakan kita..mengajar kita erti kehidupan dan mengingatkan kita supaya sent I as a bersyukur dengan apa yang telah diberikanNya.

8 comments:

  1. ye la kan... macam mana pun perlu gak ada 1 kereta... tapi pada yg tak mampu tu memang kesian tambah2 nak bwk anak kecil

    ReplyDelete
  2. memang syukur dengan apa yg kita ada skang...

    ReplyDelete
  3. kalau anak pompuan akka yg no 3 tu tgk..mesti keluar airmatanya...dia cepat sgt tersentuh bila tgk kesusahan org lain...
    bayangkan..dia pengawas kt sekolah..tgk budak yg dihantar dgn motor oleh ayah yg telah tua..si ayah tu tunggu hingga si anak selamat masuk ke kawasan sekolah..menitis air matanya..:)

    ReplyDelete
  4. cerita2 mcm ni lah yg selalu ingatkan sy.. hidup x mudah, kita kena selalu percaya kan Allah, usaha, doa, Allah ubah nasib kita.
    skrg sy rasa susah sgt. sb belum kahwin dulu, x de tgjwab, gaji byk, beli apa yg disuka.. skrg bila dh kahwin ingat ada keluarga, ada anak suami..nak beli apa2 ingat keluarga dulu.
    harap2 suatu hr nnati Allah akan balas kesusahan skrg..
    Jdlah sy insan yg redha, pilihan sy utk keluarga yg bahagia. insyallah.

    ReplyDelete
  5. Bila tengok situasi macam ni, rasa kesian pun ada tapi yalah tak semua orang berkemampuan. Bukannya tak mahu beri yang terbaik buat keluarga. Mungkin ini aje rezeki kala ini. Mana tahu akan datang lebih murah rezeki Allah beri :)

    ReplyDelete
  6. Betul tu..
    Bila dijalanraya, kita boleh muhasabah diri...boleh rasa Ya Allah, byk nya rezeki aku masih berkereta, orang lain masih naik motor...Kita pandang org yg lebih bawah/ susah dari kita, baru kita syukur nikmatNYA

    ReplyDelete
  7. sblm dpt anak kedua, kami selalu jugak naik motor walaupun ada kereta. sng nak parking dekat2 tanpa bersesak...

    ReplyDelete
  8. OKje pun punya cerita sedih dulu Kniedaz.... masa mengandung baru dapat pakai kereta...Ingat lagi beli rak pinggan pakai motor...sedih ke tak sedih tu....Betul Kniedaz syukur dgn apa yg kita ada sekarang!

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...