It's You!

Monday, September 24, 2012

Sambal Totok ke Sambal Koret?

Salam Isnin,

Macamana cuti hujung minggu kalian? Mesti best kan?
Kadang-kadang hujung minggu tak ke mana tapi duduk bersantai dengan keluarga pun dah rasa happy kan?
Macam kami la...nak berjalan jauh duit tak berapa hado (hehe) so kami jalan tempat dekat-dekat je la.

Hari Sabtu, bangun sembahyang Subuh dah dengar bunyi guruh dan hujan lebat...Ya Allah...kalau tido lagi kan best. Tapi biasanya kalau dah bangun saya tak ble tido dah. Tengok mak dah sibuk kat dapur mengemas pinggan mangkuk..so saya capai penyapu n mula la menyapu. Lepas menyapu nak mengemop lantai pula. Budak2 semua masih tido so senanglah nak menyapu. Husband balik kerja pagi tu dalam hujan lebat membawa sarapan nasi dagang dan nasi lemak. So-so la nasi dagang dia sebab saya bukan pencinta nasi dagang.

Mula-mula memang malas nak memasak untuk tengahari sebab kenyang lagi dengan nasi dagang n nasi lemak tapi mak dan Mami Yon nak makan nasi putih so diorang la yang masak di dapur. Saya layan si kembar je ...hehehe. Diorang masak lauk ikan gelama masak taucu, buat sambal sardin, goreng ikan talang masin dan sayur bening petola. Wah...orang yang kononnya kenyang makan nasi dagang ni la yang tambah 3 kali huhuhu...

Petang pulak kami menziarah anak saudara saya yang baru keluar daripada hospital akibat keracunan makanan. Dah lama tak ke rumah diorang so lama jugakla bertandang sambil anak-anak main bersama dan kami makan laksa..selalunya saya sangat tak suka makan laksa, bukan favourite saya tapi selepas jamuan hari raya di library tempoh hari, rasa nak makan laksa pulak. Husband ambil kesempatan urut kakinya yang terseliuh di tempat kerja dengan bapa mertua adik saya. Lebih kurang jam 6 petang kami bergerak pulang. Tapi sebelum tu kami singgah di Tasek Gelugor nak beli barang sikit untuk buat lontong esok. Husband nak bawa lontong ke rumah sahabat baiknya yang akan mengadakan majlis sambutan birthday anaknya.

Malamnya pulak, kami goreng isi ikan nyok-nyok..(tak tau kat negeri lain panggil apa ikan tu) pastu panaskan balik lauk-pauk tengahari tadi dan saya telah membuat sambal kegemaran saya ini, Sambal Totok @ Sambal Koret...saya panggil sambal koret tapi bila saya upload gambarnya ke dalam FB, diorang kata sambal Totok...wahh..berselera saya makan nasi putih, ikan goreng dan sambal koret ni. Sambil makan, sambil lap airmata n hingus...hahaha boleh gitu?

Nak resepi ke? Hehe
Bahan-bahannya mudah je...cili padi, ikan bilis, belacan (semuanya digoreng dan ditumbuk kasar)
Mak kata perah asam limau lagi sedap tapi malam tu saya tak bubuh pun tapi hasilnya sangatlah mabeles...
Mak mertua geleng kepala tengok saya makan sambal ni..dia kata sakit perut makan sambal pedas macam tu tapi anak Jawa Johor mana takut pedas? Lagi pedas...lagi la kick! Betul tak?

Ada yang berani makan sambal saya ni?

5 comments:

  1. nampak sedap tu.. tgk pagi2 cmni makin lapar plak, hehe..

    ReplyDelete
  2. i tgk terkecur sis hahahahaha...
    yg pedas tu mmg kick and bagi selera kan sis...

    ReplyDelete
  3. Mama Hanim - Saya pun jadi lapar waktu type entry ni..dah la hujan huuhu

    ReplyDelete
  4. Rasp - Lagi pedas lagi mengancam kan sis...hehe

    ReplyDelete
  5. salam singgah kak kniedaz.

    dah lama tak singgah sini. dh besar wiwin akak ye.
    izan start kawen n dok johor baru kenal sambal totok ni kak. tapi suami izan panggil sambal tumbuk, kalau buat takdelah pedas mana pun. sedang2 pedas aje.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...