It's You!

Thursday, March 25, 2010

Motivasi diri untuk kecemerlangan hari esok

Salam pagi ^_^
Pagi2 ni, elok share isi ceramah motivasi semalam ye kawan2, tajuknya Perubahan Sikap. Sebelum ni kalau sembang tentang perubahan sikap, mesti teringat nak berubah benda yang besar-besar. Tetapi sebenarnya perubahan yang kecil sudah memadai untuk merubah keseluruhan hidup kita. Sebagai contoh, kalau sebelum ni kita asyik marah-marah je tak pernah senyum bila mai ofis, cuba satu hari tu kita tak marah. Bila kita tak marah, orang sekeliling pun murahlah nak bagi senyuman kat kita. Bila diorang dah senyum mesti kita balas. Bila dah balas, kita rasa seronok. Bila seronok kerja pun lancar je satu hari tu. Hah, kan contagious tu. Hehe..

Kata penceramah lagi, perubahan sikap tu penting bukan saja untuk mengikut perubahan zaman, perubahan teknologi dan sistem hidup, bahkan ianya penting untuk kesempurnaan diri kita sendiri. Bayangkan, orang lain semua dah berinternet, menggunakan komputer untuk semua kerja tapi kita masih terkedek-kedek guna mesin taip dan manual, mestilah kerja kita jadi lambat. Sekarang ni semua benda nak cepat tapi kena kemas dan efisyen. Sebab tu lah kena berubah. Berubah untuk kebaikan kan elok?

Dan lagi, rupa-rupanya, musuh kita untuk berubah bukanlah datang dari pasangan kita atau bos kita tapi diri kita sendiri. Time penceramah cakap macamtu aku tertanya2, ye ke? Ok...sebab dia kata diri kitalah musuh utama perubahan sikap, aku senaraikan kenapa

1. Sebab kita takut ~ takut nak berubah sebab rasa kalau kita buat benda baru orang
akan ketawakan kita atau memperlekehkan kita
2. Suka bertangguh ~ 'Alah, kejap lagilah aku buat...banyak lagi masa'...pernah tak kita
fikir macam tu? Aku banyak kali jugakla so dah surenya aku kena
berubah..
3. Suka wat perbandingan dengan orang lain ~ ' Alah..kalau aku kerja teruk2 pun
bukannya ble dapat nama macam si A tu...' Tengok...tak payahlah
kita nak banding diri ngan org lain, setiap org ada kemampuan yg
berbeza, kalau asyik banding je tp tak usaha nak perelok sampai bila
nak maju?
4. Cepat berpuas hati ~ 'Ala..kerja sekarang pun dah bagus, cukup makan pakai, watpe
nak kerja lebih lagi?' Tak bolehlah fikir macam tu...zaman sekarang
ni nak masuk toilet pun kena bayar, kalau cepat sgt berpuas hati dgn
apa yg kita ada mcmana nk tambah pendapatan untuk family?
5. Suka Menyalahkan Orang Lain ~ 'Kau punya pasallah aku lambat hari ni!' Aik...dia
yang mai lambat dia salahkan kita pulak? Dah dia yang bangun
lambat..poyo tol la!

Dan untuk berubah, kita haruslah ada rasa2 berikut
~ sukakan orang lain
~ anggap semua orang penting
~ biasakan diri hormat kpd diri sendiri & org sekeliling
~ fikirkan BOLEH!
~ sedari kegagalan
~ sanggup menhadapi halangan
~ ingat matlamat @ tujuan
~ sedar yg setiap kemajuan yg kita peroleh adalah drpd sikap2 positif yg kita amal

Tu la sedikit sebanyak isi ceramah motivasi semalam. Bagi aku, banyak juga benda yang boleh aku ubah untuk kebaikan aku sendiri. Semuanya atas kemahuan kita sendiri

6 comments:

  1. cahaya ~ setiap org ada salah satu atau combined problem..saya pun sama..huhu

    ReplyDelete
  2. saya nak adik-beradik saya ada perubahan sikap ie respek saya dan sedar saya dah berumur 40 tahun dah, dah kawin, dah ada anak, dah ada cucu sedare.

    dorang selalu anggap saya looser, useless, hopeless... cannot bring profit or benefit to the family :(

    so, should i approach them differently? huhuhu, hilang dah mood.

    sori kniedaz, ter-emo plaks di sini

    ReplyDelete
  3. mak su ~ takpe..luah je perasaan..kekadang diorang ni bukan fikir perasaan org len...ckp main sedap je..kalau diorang xmo ubah kita jela ubah maksu..

    ReplyDelete
  4. simple explanation. tapi complicated untuk di execute :) kena terus percaya pada diri yang kita boleh berubah

    ReplyDelete
  5. bagus ni... aku kena amek iktibar ~_^

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...