It's You!

Thursday, July 11, 2013

Cerita Kampung

Salam,

Kita sambung cerita balik kampung. Ada juga yang tanya kenapa saya hantar Yana balik kampung. Sebenarnya, selama ni, mak saya tinggal dengan saya di Penang untuk menjaga Yani dan Yana. Dah dua tahun lebih mak duduk dengan saya di Penang. Bulan puasa, memang mak saya akan berpuasa di kampung (di Johor) sampai hari raya. Tahun ni, sebab si kembar dah besar, kami bercadang nak hantar ke rumah pengasuh.

Dulu mak kat nak tolong jaga sebab kecil lagi, susah nak cari pengasuh yang boleh jaga dua orang bayi sekaligus. Saya pun lepas bersalin cuti enam bulan untuk menjaga kembar dengan bantuan mak, mummy Yon dan tok ibu. Bila dah masuk kerja, mak kata takpe mak tolong jaga sampai besar sikit baru hantar kat pengasuh atau taska. Itu yang meleret sampai dua tahun.

Yana pula memang rapat dengan mak. Bila dia nak balik ni, kira lepas ni dia dah tak jaga diorang lagi. Bila mak dah balik, saya kesian kat mummy yon nak tengokkan dua orang budak tu. Dia pun dah sibuk dengan persiapan kahwin dia. Lepas raya baru hantar ke rumah pengasuh so bulan puasa ni terpaksalah mak bawa balik Yana dan Yani tinggal dengan Mummy dan Tok Ibu.

Berbalik kepada cerita balik kampung, sampai je pagi tu perut dan berkeriuk-keriuk kelaparan. Kalau balik kampung mesti suruh adik belikan nasi lemak di Parit Jelutong. Sambal tumisnya memang terbaik dan nasi dia rasa lemak santannya. Sedap betul la..saya melahap sampai dua bungkus huhu.

Tengahari tu ajak adik, mak, mummy dan Yana ke bandar Batu Pahat untuk membeli tiket bas. Cadang nak makan Beriani Gam kat benteng tapi perut masih kenyang makan nasi lemak so tak jadi makan. Balik ni baru rasa menyesal sebab tak makan. Kami singgah ke Carrefour untuk membeli barang rumah dan kelengkapan Yana di kampung. Lalu depan kedai Bata nampak kasut cantik. Saya tanya Yana, "adik mau ka?" Dia senyum meleret. Bila kita suruh try duduk elok je. Saya belikan untuk Yana, siap dengan stoking lagi. Terus tak mau pakai kasut sedia ada, nak pakai kasut baru.

Kasut baru..dalam rumah pun nak pakai kasut


Yana pandai pakai stoking dan kasut sendiri. Good girl betul anak mama yang sorang ni.


video

Ok..itu je cerita buat petang ni...pasal kasut baru Yana. Dia memang suka kasut sarung yang girly macam tu. Nak pi tengok ayam depan rumah pun pakai kasut cantik ni tau tak...hehehe

5 comments:

  1. cuteeeee!!!
    ima acih amma.. eli acut adik... tapi bunyi cam akak... :) hehehe.. cute cute..

    ReplyDelete
  2. Dah terpisahlah budak dua ni yeh Kniedaz...heeh siannya

    ReplyDelete
  3. alahai kesian pulak berpisah. takpelah sampai raya jekan..

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...