It's You!

Thursday, April 8, 2010

Your first job in your life...


Ehsan En Google..macam nilah kilang kain yg aku keje dulu..sebijik!


Bersama Pelangi, best..buku...buku..buku



Kini dan selamanya, UiTM dihatiku..


Salam,

Hari ni keje petang lagi, sampai kul 10mlm. Cuaca di luar petang ni mendung, tadi baru hujan gerimis. Sejuk sikitlah malam ni. Kalau hujan malam ni pun best jugak, tido pun lena je. Esok cutila pulak, saja amik cuti nak g KL sebab mak dari kampung pun turun KL. Kami nak wat gathering kat KL pulak, hahaha. Tak sabar nak tunggu esok.

Pagi tadi waktu lepak-lepak tengok Oprah Winfrey (my favourite show) terpanggil nak wat n3 ni. N3 tentang "Your First Job, do you remember?". Sebenarnya episod tadi Oprah menceritakan tentang pekerjaan pertamanya ketika muda2 dulu. Rupa-rupanya dulu Oprah pernah jadi wartawan kemudian pembaca berita sebelum dia terkenal dengan Talk Shownya.

Berbalik kepada aku, kerja pertama yang aku buat ialah ketika aku berusia 15 tahun. Waktu tu lepas PMR, saja teringin nak pegang duit sendiri punya pasal, aku dan sepupu aku g kat sebuah kilang wat baju di Parit Raja, dekat ngan umah aku. Mintak tu saja-sajalah mana nak tau dapat.

Dapat je keje tu kami ditugaskan pada shif malam. Kerjanya senang je, cuma jaga mesin yang menjahit sulaman pada t-shirt, kalau ada benang putus atau habis, ganti je. Muda belia la katakan, so keje macam tu pun dah seronok, lepas tu ramai abang2 hensem pulak tu...(hahaha...gedik time tu)..Ada pengalaman juga time tu...salah satunya bila ada sorang budak lelaki ni baru je keje tapi sebab dia cuai tangan dia kena jarum. Seram gak tengok dia..huhu..Yang bestnya, kitorang berdua dapat sorang abang angkat..(zaman tu memang fames ngan abang/kakak/adik angkat) Kitorang keje sebulan je, habis cuti berhentila. Dapatlah duit ratus2..ngeee..

Pastu lepas SPM aku kerja di Batu Pahat, Kilang Kain pulak. Lepas habis Diploma di PUO, aku tanam anggur dan kemudian dapat kerja di JB sebagai Penolong Editor di Pelangi Sdn Bhd (ala..yg buat buku rujukan sekolah dulu2 tu) dan last sampai kini aku bekerja di UiTM..lalalala..

Tu jela pasal aku dan kerja. Korang pulak macamana? Kat mana korang first keje ek? Nak tau gak...

9 comments:

  1. Best juga kan kalau kita ingat kembali pasal kerja kerja kita dulu dulu ni. Sebab banyak kenangan manis dan pahit hahahha.

    You should buat Tag pasal ni mesti banyak orang suka hehehhe.

    Take care.

    ReplyDelete
  2. saya fisrt kerja jadik cikgu sandaran kat sekolah rendah..best!

    ReplyDelete
  3. SJB ~ Wah..hebat idea tu..boleh jugak ya!

    ReplyDelete
  4. @xim ~ ada gak mintak jadi guru sandaran dulu..tapi sebenarnya tak reti ajar org...jenis tak sabar akak ni..

    ReplyDelete
  5. huhuhu 1st kije wat direct selling (abis diploma...post marketing clerk, igt kan jadi kerani)

    ReplyDelete
  6. first kerja..jaja jd cashier kat pasaraya..tapi yg bestnya time tu semua cashier ada 3 orang student uum,sorang student um,sorang budak poli dan 2 orang lagi student yg tunggu nak fly oversea...ramai memula yg perlekeh kitorang..ingat kitorang ni bebudak habis sekolah stakat spm je..tapi bila ramai yg tau termasuk regular customer..baru la diaorang tak respect sket..kalau tak..cakap lebih kurang je ngan kami2 ni..hehehhe

    ReplyDelete
  7. silap taip la plak " baru diaorang TAU respect sket..."

    ReplyDelete
  8. lelord ~ penah sekali g interview nak kena bawak g taiping jual brg pg tu juga..dgn cepatnya saya cakap tak jadilah encik..saya tak mau ikut..huhu..takott

    ReplyDelete
  9. jaja'z ~ memang...org selalu menilai org tanpa usul periksa..bila dah tau baru terhegeh2 suka kat kita..

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...