It's You!

Thursday, August 1, 2013

Biskut Raya

Salam,

Membaca blog teman-teman, ramai yang sudah membeli biskut raya. Ada juga yang membuat sendiri biskut raya. Seperti yang saya pernah beritahu, saya hanya membeli biskut raya sahaja tahun ini. Sebenarnya, sudah lama saya tidak membuat biskut raya sendiri. Insya Allah, bila si kembar dah besar sikit, saya nak start buat biskut raya sendiri.

Teringat dulu-dulu waktu saya masih bersekolah, setiap tahun, kami adik-beradik akan membantu emak membuat biskut raya. Saya masih ingat lagi kami akan membuat biskut mazola yang popular di zaman itu dan juga kuih putu kacang hijau. Selain itu, mak mesti membuat kerepek pisang sendiri walaupun di kawasan kami memang terkenal dengan industri kerepeknya.

Zaman dulu, tak ada lagi penjualan biskut raya secara besar-besaran ni. Kalau tak larat nak buat kuih sorang-sorang, mak kita akan gotong-royong dengan jiran terdekat untuk buat kuih. Lepas tu, hasilnya akan dibahagi sama rata. Sekarang pun, kalau mak tak larat nak buat kerepek, dia akan call adiknya untuk datang membantu.

Ehsan En Google
 
Ehsan En Google

Biskut kegemaran? Dulu saya suka makan biskut mazola. Saya memang suka biskut ada kacang. Bila dah besar, mula la bereksperimen buat biskut tak ikut resepi. Kadang sedap, kadang tu sedap juga tapi keras hehehe...Bila belajar di PUO, member baik ajar buat biskut tart nenas bentuk nenas tu. Belajar sampai pandai dan rajin pula membuatnya tiap-tiap tahun. Seronok rasanya.


Ehsan En Google

Tapi kalau dah orang jawa ni, mesti tak tinggal rempeyek, kerepek pisang dan kerepek ubi. Yang ni semua saya suka tapi paling suka mestilah kerepek pisang dan kerepek ubi pedas. Aduhai..sedapnya...

Bila dah bertambah usia, dah tak minat dah nak makan biskut raya. Membeli pun sekadar untuk santapan tetamu sahaja tapi biskut tart nenas mesti ada sebab Mr HUbby hantu tart tapi tu la..si isteri ni malas pulak nak membuatnya. Lepas ni berazam nak buat sendiri semula. Insya Allah, kita buat tahun depan ya!

Apa pula biskut/kuih raya kegemaran korang? Nak tau juga ni ^_^

13 comments:

  1. Tart gulung wajib ada kat rumah sebab suami suka, almond llondon anak2 suka, cornflake coklat dua2 depa suka. Kuih kegemaran Aina kena balik kampung pasai tak pandai buat, sellau mak oder ja putu kacang dgn kawan dia.

    ReplyDelete
  2. bila u citer camni sis...
    tingat zaman2 dulu balik...
    betul lah dolu ramai2 gotong royong buat kuih...
    i lak memang stay dgn my grandparents...
    so meriah lah kat dapur wif my aunties semua buat kuih...
    sronok sangat....

    i paberet samprit...
    TAPIIIIII tu beli hehehehehehe...
    sib baik dah dapat yg sodap punya...
    memang every year wajib order dari org yg sama :D

    ReplyDelete
  3. saya peminat tart nenas juga...
    tu lah kan, dah tak spt dulu semangat makan kuih raya..klu ada pun dah seminggu dua raya baru sibuk cari biskut..hehe..
    yg tradisional mcm rempeyek, sllu sy tempah je...:)

    ReplyDelete
  4. Mazola tu bukan ke jenama minyak masak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang la..biskut ni dapat nama dari minyak tu la sebab guna minyak tu dalam resepi hehe

      Delete
  5. nak buat biskut chip yang senang2 je.. tak buat apa juga lagi ni.. ingat weekend ni 2 hari leh dok umah buat kuih raya kat mil + mak + saya sendiri.. huhuhu.. semangat.. datang lah engkau..

    ReplyDelete
  6. sedap tgk kerepek pisang tuh..
    sy suka almond london..biskut mazola pun suka tp minyak mazola takder nak buat kat sini..

    ReplyDelete
  7. akak pun buat biskut raya sbg syarat ja...bkn berbalang2 pun..sbb bknnya makan sangat..sebiji dua..dah jemu...
    tp byk beli tempeyek,kerepek,kacang2...yg tu mmg ngap..ngap depan tv hehe

    ReplyDelete
  8. Bertuah punya isteri seminggu nak raya boleh kata tahun depan baru nak buat hihi...
    Kakak sampai sekarang masih suka kerepek pisang tanduk. Rempeyek/tumpi pun kakak suka tapi biasa kakak beli ajelah. Sejak MIL dah passed away tak ada siapa yg rajin..

    ReplyDelete
  9. Bahulu kecil cicah air. Hahah sedap!

    Eh, bahulu tu kategori biskut tak?
    Tak pe la, ia jatuh kategori kuih.


    ReplyDelete
  10. haha..sy pon beli gak..xde masa langsung nak buat....tp kuih tart tu memang sedap apatah lagi kalo ade inti yg banyak kan..

    ReplyDelete
  11. sy peminat kuih ry..kalau beraya umah org, mesti rs setiap 1 kuih ry die. kecuali kalo dah kenyang. yelah dah raya 10 umah, xlarat dah nak mkn..hehe

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...