It's You!

Friday, January 28, 2011

After the programme

Salam,

Baru habis program tadi..slot pertama mengupas pengaplikasian asmaul husna dalam seharian oleh Mufti Kedah amatlah menarik. Mudah difahami, straight to the point dan tidak membosankan. Kupasan selama 1 jam tu rasanya amat berbaloi didengar. 

The main point, setiap apa yang kita buat dahulukan dengan tasbih memuji Allah (Bismillahirrohmanirrahim) untuk mendapatkan keberkatan. Lebih baik bertasbih dan bertahmid 30 kali setiap sembahyang fardhu untuk ganjaran 2500 pahala. Tapi Rasulullah kata, tak ramai yang dapat berbuat demikian kerana syaitan sentiasa menghasut kita walaupun ketika kita sembahyang untuk meninggalkan tasbih selepas sembahyang.

Slot kedua daripada ESQ trainer sangat membosankan sebab kita dah dapat jangka apa yang diorang nak kata. Cara diorang macam agak memaksa dan kadang2 rasa kita dipaksa untuk turut serta. Mungkin kali pertama pergi, kita rasa teruja tapi bila kali kedua mendengar perkara yang sama dah jadi lali.

Bukan tak bagus, tapi aku rasa pendekatan mereka agak ekstrem. Dengan sound system yang kuat melampau, nasib baik tak terberanak tadi. Kadang2 benda yang disampaikan secara bersederhana tetapi berkesan lebih mengesanka daripada benda yang dibuat secara melampau.

Nak rehat, sakit punggung duduk keras kat kerusi hampir 2 jam setengah.

6 comments:

  1. nengok kat tv astro..esq puye penceramah bagus2..smpai meleleh air mata bila bab syahadu2.

    ReplyDelete
  2. zue ~ memang macam tu cara diorang wat training..kalau tak nangis tu tak tau la..

    ReplyDelete
  3. pernah ikut masa siri 1 dan dua, pasal sound system tummg betul..kuat sgt kan. tp sapa yg ikut x menangis mmg kebal la. saya sampai merah mata ni...

    ReplyDelete
  4. mummysyafie ~ ida pun nangis nor..psiko betul diorang wat..hehehe..

    ReplyDelete
  5. huhuhuhu...
    lenkali bawak earplug kak oii..

    nasib baik tak terberanak

    ReplyDelete
  6. para pengendali program motivasi mahupun penceramah kenalah gunakan pendekatan yg frenly, bukan memaksa, sbb mereka dealing ngan orang dewasa, kan

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...