It's You!

Wednesday, May 19, 2010

Minum susu anda jadi kuat dan sihat...

Salam,


Thanks to En Google..for the cute images

Pagi semua! Ceriakah pagi korang hari ni? Aku ceria hari ni...bukan sebab apa2 cuma memang terasa ceria. Korang breakfast apa hari ni? Aku baru je sudah makan dua keping roti kosong ngan teh manjakani HPA. Bolehlah bertahan hingga tengahari nanti.

Ada sesiapa suka minum susu? Aku sangaaaaat suka susu. Sejak aku kecil sampai sudah beranak dua ni, susu adalah minuman kesukaan aku. Sekarang ni Danish mengikut jejak mama dia. Dia pun suka sangat susu. Kat umah mesti ada stok susu kotak Dutch Lady Full Cream. Kadang2 je beli Dutch Lady Strawberry. Tapi kalau ikutkan, semua perisa susu Dutch Lady aku sangat suka.

Korang kalau beli susu atau jus suka beli yang dalam kotak ke yang dalam botol? Aku suka beli yang dalam kotak. Salah satu sebabnya lepas habis minum ble terus buang kotaknya. Kalau dalam botol, tempted untuk menyimpan botol. Huhu..

Bercerita pasal botol, korang tahu tak siapa yang memula membotolkan susu segar? Aiceh..belajar sejarah lah pulak pagi2 ni ya. Orang yang terawal memperkenalkan botol susu ialah Dr Henry Thatcher pada tahun 1884. Sebab beliau berbuat begitu adalah kerana pada suatu hari beliau terlihat seorang penghantar susu (waktu tu hantar dalam baldi dari rumah ke rumah) sedang mengagihkan susu. Tiba2 adalah satu anak patung yang lunyai yang dipegang oleh seorang budak termasuk dalam baldi tu. Kalau spender ke hapa ke yang masuk, tak ke haru?

Bertitik tolak dari peristiwa tu, dia mencipta Thatcher's Common Sense Milk Jar yang dipatenkan pada tahun 1889. Botol2 ni popular sehingga tahun 1950an sehingga kotak2 berpastur mula diperkenalkan.

Kalau tak ada penciptaan barang2 asas seperti ini, bagaimana agaknya susu dipakejkan sekarang ini?

14 comments:

  1. dutch lady coklet satu!
    masa pegnen minum susu coklet ni je sebab susu anmum tak leh telan

    ReplyDelete
  2. mrs. k ~ sedap tu..tapi kita suka tambah air sket susu coklat sebab dia manis hehe

    ReplyDelete
  3. Hahah lucu juga cerita sebalik susu ni. Kat sini masih juga ada yang guna botol kaca untuk susu tu. Some people said rasa susu tu more fresh dengan susu di dalam kotak. Entah betul kah tidak heheh. Dalam rumah ni saya saja yang minum susu tapi itu pun untuk mix di kopi ja. yang lain tu minum soya bean ja.

    ReplyDelete
  4. kita minum susu time bancuh sirap bandung hehe. instead of guna susu cair kita letak susu dutch lady kotak. bijak tak?

    ReplyDelete
  5. jgn takut..kalau bukan dia...akan ada org pikir bekas susu ni..trust me

    ReplyDelete
  6. SJB ~ wah ada lagi susu dalam botol kaca di sana? mesti macam zaman dulu je..susu soya pun i suka ^_^

    ReplyDelete
  7. dni ~ tak berapa berkena pulok la dni oiii

    ReplyDelete
  8. sedap tu..akak kalau ada sirap kat umah buh je sirap dlm gelas sket pastu tuang dutch lady..yum yum..sedap kan?

    ReplyDelete
  9. hemy ~ betul tu...mesti ramai yg terfikir waktu tu "laaaa..aku baru nak buat camtu..ngeeee"

    ReplyDelete
  10. miss nurul ~ yeahhh..mesti sihat & kuat!

    ReplyDelete
  11. wah..manarik fakta ni..tq info ye kak..

    saya mmg suke minum susu..tp sejak nak diet nih..kene minum susu low fat la jwbnye..hehe

    saya prefer good day..hehe

    ReplyDelete
  12. Tukang kata ~ something to share..low fat milk tak berapa best la TK, tp sbb nak diet kenalah minum low fat..

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...