It's You!

Thursday, May 20, 2010

Busy Sehariankah Kamu?


Salam,

Selamat pagi...hari ini aku "bersarapan" dengan buku The Secret Life of a Slummy Mummy by Fiona Neill. Bila baca novel ni, terasa geram pulak dengan watak Lucy, ibu kepada tiga orang anak lelaki.


Geram bukannya sebab apa, sebab dia tak pandai nak menguruskan jadual hariannya bersama anak2 dan keluarga. Kadang2 terfikir kenapa ada orang yang selalu kata dia tak sempat menguruskan semua hal dalam masa 24jam.


Kalau nak kira, memang banyak benda yang kena buat dalam sehari tetapi aku rasa kalau kita plan betul2 perjalanan seharian kita, mesti kita boleh buat semua benda.
Macam aku, walau kadang2 tak perfect juga tapi tugasan harian insya allah siap. Apakah tugasan harianku itu?

PAGI

Pagi memang kena iron baju dan kemas bilik dan dapur. Mana2 cawan n pinggan yg digunakan tengahmalam semalam akan aku setelkan di pagi hari. Pastu, sediakan breakfast simple (roti bakar @ roti planta @ biskut Hup Seng cicah teh...Teh adalah WAJIB setiap pagi sebab anak2 minum teh panas). Siapkan beg budak2, siapkan budak2 n mama budak. G KEJE.

7.30pg - 5.30ptg adalah waktuku di ofis. Kerja...kerja...blogging...kerja...kerja...blogging...kerja..kerja..kerja...makan hehehe

PETANG

Balik umah kemas umah -sapu lantai, mop lantai, angkat kain kering, load mesin basuh, kemas dapur,makan ngan anak2 (biasanya makan petang kami tapau je..),mandi, cuci kasut Danish, membebel..membebel..membebel..(sebab diorang suka guna barang tak letak di tempat yang sepatutnya..huh!)


MALAM

Lepas solat, lipat kain, sidai kain yang dah habis basuh, tengok Danial wat keje sekolah, dan bersiap untuk berehat (biasanya rehat aku merangkumi baca novel 2 mukasurat lepas tu tertidur @ teman hubby siapkan paperwork,DO, Invois dan filing)


Oh..ya..aku jarang tengok TV dan baca paper sebab berita semua macam hampeh. Biasa dapat info dari internet atau perbincangan di dalam ofis. Aku kalau ada berita hangat aku tanya je kat member2 yang rajin baca paper (Adamaya pun suruh member sinopsiskan di ofis).


Boring tak harian aku? Tapi yang ini untuk hari2 biasa. Kalau hari luar biasa mungkin aku akan keluar ngan hubby n anak2. Hari2 korang macamana?

7 comments:

  1. mmm..aku pon dah nak jd cam mama ieda...membebel...membebel...ngan anak2...huhu

    ReplyDelete
  2. shaygee ~ kih kih kih...nak jalan g blog ko lah pulak!

    ReplyDelete
  3. huhu.. line bru ok hr ni.. klu x rasa boring je..hehe..

    ReplyDelete
  4. salam kniedaz...
    membebel itu penting...hahahhaha
    mcm mana lah nanti kalau anak saya dah tambah lagi sorang ni...mesti bertambah lagi membebel...huhuhu

    ReplyDelete
  5. mama hanim ~ kalau line tak ok macam tak best je hari2 yg dilalui hehe

    ReplyDelete
  6. azian ~ tu la..skang ni wajib bebel rasanya..diorang pun buat tak tahu je kalau mama bebel..thanks singgah

    ReplyDelete
  7. Tu lah kita boleh katakan kerja seorang ibu ni memang banyak. You imagine ibu kita time dulu dulu. Kali lagi lah busy dari kita huhu kesian juga kalau di fikir kan.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...