It's You!

Wednesday, June 2, 2010

Sabun

Salam,

Pagi yang ceria untuk aku hari ni. Saja je..bukan sebab apa2..ceria kan bagus..senyum...ketawa...boleh awet muda. Tapi biasanya hari yang ceria bermula sejak kita bangun pagi.

Bagi aku, bangun jam 5.45pagi..menggosok baju Danish, Danial & baju mama diorang, aku dah mula nak senyum (tapi akan jadi garang sekejap bila yang lain2 semua liat nak bangun especially si Danial...ada je alasan nak bangun lambat..nak susu dulu la..nak tengok kartun dulu la..ada orang len mandi la..kejap lagi la..huh!)

Eh..termarah pulak. Bukan..aku takmo citer pasal Danial sebenarnya. Aku sebenarnya nak cerita pasal sabun dan 'my quality time'. Jangan terkejut, quality time aku sebenarnya di dalam bilik mandi. Mesti dengan sabun kegemaran aku. Sabun kegemaran sebenarnya ada banyak tapi yang paling suka Buoy Biru dan Popinjay.

Sabun kegemaranku.. ^_^



Ingat lagi sabun Popinjay (Parrot Botanicals). Aku paling suka Popinjay hijau. Bau dia wangi sangat. Kalau buh dalam almari, satu almari bau sabun. Popinjay sabun lama. Sejak aku kecik dah ada sabun ni. Dulu arwah abah selalu beli sabun ni. So sejak itu aku suka sabun Popinjay.

Bila mandi sure aku lama sebab suka main sabun. Hahaha..aku akan basuh kasut Danish dulu (bukan ngan sabun Popinjay tau!)..lepas tu baru mandi. Time dalam bilik mandi tu la rasanya takde orang nak kacau aku (walaupun 10-15 minit je)
Nak tau sejarah sabun? Meh citer sket.

Terawal dicatat digunakan oleh orang Babylon pada 2800BC
Pada zaman itu lemak haiwan direbus bersama abu

Inilah "Mount Sapo" (Google Image Search)

Perkataan "SOAP" diambil sempena nama Gunung Sapo (Rom)
Di gunung ini mereka selalu mengorbankan haiwan utk dewa mereka
Bila hujan, lemak yg dibawa turun oleh air bercampur dengan tanah liat
Campuran ini didapati boleh membersihkan pakaian dengan mudah


Macam ni la diorang cuci baju di kaki gunung tu (agaknya la)

Itali, Sepanyol dan Perancis adalah negara terawal mengeluarkan sabun
Orang Inggeris mula membuat sabun pada kurun ke19
Sabun dianggap barang mewah ketika itu & dikenakan tax tinggi
Sabun dibuat melalui proses tindak balas minyak/lemak dgn alkali
Biasanya Gliserin ditambah untuk melembabkan kulit

Sekian saja kisah sabun yang aku dapat. Banyak sangat pasal sabun tapi komplikated sangat. Takmo pening2 pagi2 ni. Just secara am je la aku sentuh. Semoga petang ini korang ngan aku sekali mandi ngan haruman sabun yang kita suka. Korang suka sabun apa?

Note : Thanks atas segala pendapat tentang potong streamyx ke tak semalam. Aku rasa takmo potong la pulak sebab sayangla pulak. Lagipun hubby tak kata apa. Dia pun aku tengok semalam still guna streamyx so prepaid broadband tu kami guna di Penaga je la.. ^_^


16 comments:

  1. ada lagi sabun ni eh? ingat dulu masa kecik ayah selalu beli sabun ni..hehe

    ReplyDelete
  2. dni suka lady first collagen.. hehe... sabun tu dulu dni pernah guna masa sekolah2 dulu... lama dah tak nampak sabun tu sebab dni asyik guna shower cream/gel je.. tak hendap sabun buku.. nanti nak gi hendap.. teringin nak bau dia hehe

    DOWNLOAD NASYEED PALESTINA TERCINTA

    ReplyDelete
  3. mrs k ~ ada lagi..hehe..kniedaz pun bukan selalu beli..kalau rasa teringin guna sabun buku je beli..

    ReplyDelete
  4. dni ~ Akak skang tengah demam sabun buku kot..tu yang beli sabun ni..hehe

    ReplyDelete
  5. wahhh sis, sabun lame ni... siap dgn sejarah ag... dulu2 kat rumah nenek selalo gk gune sabun nh...
    my pebet sabun, is Dettol... huhuu.. saun ni je buat sy rasa bersih mandi...kalo x, xpuas hati mndi..

    ReplyDelete
  6. ishiko ~ kat umah diorang pakai dettol gak tapi akak suka plak beli sabun buku popinjay ni..bau dia bau klasik zaman dulu hehe

    ReplyDelete
  7. lama betul tak nampak sabun popinjay tu...ada lagi ek? hehehe

    ReplyDelete
  8. TTM ~ Ada lagi tp dah tukar nama jadi Parrot Botanicals tapi bau tetap sama ^_^

    ReplyDelete
  9. ain panggil sabun ni sabun nuri....

    hahaha.....

    skang mandi tak suka pakai sabun buku, tapi suka guna yang cecair dalam botol tue....

    paling ngetop kat bilik air adalah SHOKUBUTSU.....

    ReplyDelete
  10. Ain ~ kniedaz kadang2 je beli sabun buku..selalu guna dettol..teringin nak guna sabun ni balik..lama tak guna..hehe

    ReplyDelete
  11. Wahhh! Lama da sabun ni. I pon pernah guna dulu kat umah arwah my granny. Memang wangi.
    Ade jual lagi ke? Nak cari jugak la! Thanks for the info Babe!

    ReplyDelete
  12. Ohhh ya sabun cap burung kakak tua ni, saya masih ingat ni my mom selalu beli sabun ni kalau sabun May habis di kedai hehehe.

    ReplyDelete
  13. exсеllent pointѕ altοgethеr, you just won a bгanԁ new reader.
    Whаt might you recommend аbout youг post that you maԁe a few dаys agо?
    Any posіtive?

    Feel frеe to surf tο my webpage megasuert.com

    ReplyDelete
  14. sabun lifebuoy pn bgus jga dan sya guna yg mandian punya (sabun cair) terutama yg wrna biru mudah... bla pkai susah keluar peluh...

    ReplyDelete
  15. klu sya lebih ska sabun mandi lifebuoy terutama yg cair... bla pakai susah berpeluh apalagi yg wrna biru muda...

    ReplyDelete
  16. smua sbun sama je...

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...