It's You!

Tuesday, April 9, 2013

Skrub dan Wean-Off The Girls

Salam,

Hari tu saya ada buat entry tentang lemon di SINI. Ahad lepas saya dan Mr Hubby ke pekan hari Penaga untuk beli bahan memasak. Nampak lemon yang kuning cantik. Terus teringat nak buat skrub macam dalam entry saya tu.


Petang semalam, lepas berbuka puasa, saya pun cincang kulit lemon. Dapatlah satu bekas dan dah guna dah. Baunya memang sangat segar, dicampur pula dengan bau minyak zaitun. Saya bubuh minyak zaitun Eversoft, bau dia wangi dan lembut je. Tapi saya kena improvise sikit rasanya..kulit lemon tu kena kisar kot baru senang nak lumur ke badan sebab saya cincang kasar sangat la pulak. Takpe..nanti ble buat lain.

Malam tadi saya cuba wean-off si kembar berdua tu. Waktu diorang nak menyusu badan, saya ke dapur kejap, bubuh lemon kat B. Lepas tu saya pun panggil diorang berdua. Si Yani macam curious je kenapa saya ke dapur dulu, dia tanya "Mama buat apa tu?" saya kata takde apa. Bila hisap je terus laju-laju bangun. "Kenapa? Tak mau tit ka?" saya tanya. Mr hubby, mak, MIL, BIL, mummy Yon semua gelakkan diorang. Diorang kata "Takmau la..macam (masam)".

Sampai ke sudah Yani tak mau menyusu badan tapi Yana hisap juga bila nak tidur. Akibat tiada candu, Yani tak boleh tidur sampai jam 2 pagi. Dia kejut saya, dah ngantuk la tu. Tanya dia Yani nak apa? Dia dok merengek. "Mama gosok belakang ya?" saya offer. Dia nak susu so saya buatkan. Sambil minum dia raba muka saya (selalu waktu menyusu badan dia akan raba muka saya). Saya gosok-gosok belakang dia sampai dia tidur.

Akhirnya berjaya tak bagi dia menyusu badan. Bukan tak mau bagi, saya suka kalau diorang datang melekap tapi bila nak outstation nanti susah pulak nak tinggal. Hari ni insya Allah buat sekali lagi. Lagipun dah 2 tahun lebih dah. Kira si kembar ni paling lama menyusu badan. Alhamdulillah, walaupun dua orang tapi saya dapat bertahan hingga 2 tahun.

Macamana cara korang wean-off anak-anak ye?

7 comments:

  1. untungnye makk kat badan ada susu..,uHUuu

    ReplyDelete
  2. akak... scrub tu cuma campurkan lemon dgn minyak zaitun je ye? nanti ajar camna nak buatnya ye.

    izan dulu masa kembar pun lebih 2 thn baru wean off. masa tu try letak kopi rasanya. ingat2 lupa dah...

    ReplyDelete
  3. rajin nya u buat scrub sendiri...
    respek aaa kat u :)

    masa nak wean off memang kena keras hati kan sis...
    kkdg rasa cam tak sampai hati jer bila tengok dorang cam 'nak' tu...
    i letak asam jawa...
    bila dorang nampak je...
    i cakap sakit...
    and ada lak yg kata tak nak hisap sbb dirty hehehehe...

    ReplyDelete
  4. Kakak dulu letak asam jawa. Anak kakak perempuan biasalah bila nampak macam kotor mestilah dia tak nak hisap... Tapi itulah kadang kita macam sayu hati kesian kan..

    ReplyDelete
  5. oh... baru tahu kulit limau tu boleh buat scrub..boleh lah cuba nti...
    cian plak c kembar tu kan?.. mesti rasa tak sampai hati.. tapi kena cuba juga kan?...:)

    ReplyDelete
  6. oowhhh..menariknya scrub akak, natural gitu...i like......heheheh..

    saya tak wean off amzar lagi....so kat rumah memang DF jer lah....rumah pengasuh bagi karihome.....bila dengan bapak dia pon, dia minum jer fresh milk, so ok kot kalau saya kena outstation nanti......cuma dengan saya jer dia mahu DF laaa....heeheh

    ReplyDelete
  7. tinggai kak ita ja yg tak start wean off lg ni. haa..lg lama lg kesian nanti. budak makin besar makin cerdik.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...