It's You!

Wednesday, January 13, 2010

Teringat kembali

Semalam aku kerja shif petang sampai kul 10 malam. Arini aku saja sembahyang kat surau, kat sana sejuk n lapang. Kalau dalam bilik pantri a.k.a bilik rehat a.k.a bilik sembahyang kitorang memangla kecik je.
Aku solat Asar kul 6 semalam sebab tunggu Wan balik dari amik wife dia. Bila sampai kat depan surau, aku nampak sorang student lelaki sedang makan roti coklat gardenia. Berselera sungguh...Lepas tu terdetik kat hati aku, kesian dia...mesti lapar, mungkin tengah hari tadi dia tak makan. Mula lah teringat masa aku belajar dulu, dok jauh dari umah, walaupun dapat wet pinjaman tapi tak cukup pun sebab dah tolak bayar yuran dan beli buku. Duit baki kena jimat2 untuk makan dan bayar sewa umah. Nak mintak wet kat mak di kampung rasa segan sebab rasa kesian plak. Kalau betul2 wet tak cukup bulan tu je aku minta mak bank-in kan wet. Dulu pinjaman pun kerajaan bagi tak banyak macam sekarang, adalah 7K je untuk 3 tahun. Skang punyalah banyak sampai aku tengok student2 ni lagi mewah dari staf. Mungkin ada segelintir je yang memang betul2 mempergunakan duit pinjaman untuk study.
Berbalik kepada student yang makan roti coklat tadi tuh...berselera sungguh dia makan sampai aku lalu pun dia tak angkat muka. Dalam hati kata, takpela...dia bersusah sekarang je, Insya-Allah bila dia grad nanti dia dapat semua yang dihajatinya, Aminn...

Note : Awal2 semester ni student tak ramai kat library. Kerja malam pun rileks sket sebab buku tak banyak. Sempat habiskan satu novel Sophie Kinsella, arini baca buku len plak...

3 comments:

  1. roti coklat gardenia? i kinda miss the roti la.selalu makan time study kat serdang dulu. i wonder why we don't have them here in sabah? :(

    ReplyDelete
  2. Ko tulis pasal topic ni, teringat aku zaman dulu dulu makan biskut kering seminggu.. sebab duit dah habis.. Tapi bukan sbb mak bapak tak bagi duit, tapi terlebih enjoy.. hehe

    ReplyDelete
  3. Mama Mia : My boys' favourite tu & something u can tote around..yummy if u r very hungry..hehe

    sicKo^ : Ahaha..biasala tu..time banyak wet mkn sedap2 n enjoy sakan..bila kering, serdak biskut pun telan!

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...