It's You!

Thursday, May 27, 2010

Tempe = Kosmetik?

Aku google je gambar tempe ni...ngee

Salam,

Selak-selak paper petang ni nampak satu artikel tentang TEMPE...makanan kegemaran aku dan juga blogger fofular Cik Epal (dan ramai lagi di luar sana!)

Sejak kecik aku memang makan tempe sebab aku anak Jawa. Orang Jawa kan terkenal dengan tempenya. Korang sebut jelah tempe masak apa, aku makan semuanya. Tapi paling marvelous kalau wat sambal goreng, goreng berempah n cicah ngan sambal kicap. Fuhh..boleh meleleh air hidung ko..


Tapi yang bestnya dalam paper ni, diorang telah mengkomersialkan tempe sebagai bahan kosmetik. Ia dikatakan mengandungi antioksidan yang tinggi yang boleh dibangunkan sebagai bahan aktif dalam produk kosmetik. Ia juga diklasifikasikan sebagai produk antipenuaan kerana mengandungi isoflavon yang strukturnya seakan dengan hormon estrogen manusia.


Wah..dahsyat kan...Patutlah aku tengok muka orang2 Jawa banyak yang awet muda (contoh terbaik mak aku la..ngan aku..hahahaha sila muntah dan pengsan sekejap).

Tapi kalau korang nak awet muda, makanlah banyak ulam-ulam selain makan tempe..hehe..kulit pun cantik dan berseri je.
Kalau korang nak tahu lebih lanjut, silalah baca Harian Metro 27 Mei 2010.

10 comments:

  1. betul ty.. dni pernah post mengenai cik epal dan tempe sebab tempe memang power.. antioksidan dia kaya lebih daripada kosmetik2 termahal dunia tau kak :)

    ReplyDelete
  2. dni ~ Jom kita makan tempe banyak2 lepas ni dni! Baru kita comel..hehe

    ReplyDelete
  3. nak makan tempe gak la pas ni hehehe....suami i org jawa gak tau :)

    ReplyDelete
  4. ibuelysha ~ hehe..orang jawa mesti makan tempe...(ye ke?)..

    ReplyDelete
  5. saya pun suka tempe walau saya bukan org jawa..

    tempe best!

    :)

    ReplyDelete
  6. ye..ye..kak kita tgk tv..ade derang tunjuk pasal tgempe jadi bahan kosmetik ni..hehhe..kite pun paling suke sambal goreng tempe..sedapnyer..walopon kita bukan anak jawa..hehhe

    ReplyDelete
  7. alaaa... a..saya peminat tempe tegar..dan saya pasti..makan tempe membuatkan saya lebih kacak..

    [prasan tahap tong sampah]

    ReplyDelete
  8. ..sambung


    walopon saya bukan Jowo..

    ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  9. tempe sambal terbaik!!!

    ReplyDelete
  10. Tempe, my favorite. Kalau di masak dengan ikan bilis dan kacang. Mmmmm sedappppp heheh.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...