It's You!

Wednesday, May 29, 2013

Bandung Day 2

Salam,

Selepas sarapan, kami berkumpul di lobi hotel jam 9.00 pagi waktu tempatan. Kalau ikut jadual sebenar, hari ini kami akan ke Tangkuban Parahu tetapi Pak Herman telah mengatur semula jadual kami. Kata Pak Herman, hari pertama tak boleh ke Tangkuban Parahu kerana kita akan terbeli macam-macam di puncak gunung dengan harga yang mahal.

So, pagi Jumaat tu kami akan bershopping dulu di Pasar Baru dan Factory Outlet. Oleh kerana masih awal lagi, bas kami dibawa mengelilingi Bandung untuk melihat bangunan-bangunan kerajaan dan kawasan sekitar.

Selepas itu, kami dibawa ke Rumah Batik Danar Hadi yang terkenal dengan hasil batik Solo yang cantik-cantik. Mula-mula tak teringin nak beli apa-apa tetapi bila nampak kain pasang yang corak dan warnanya cantik, teringin pula. Akhirnya saya sambar sepasang untuk dipakai hari Khamis. Harganya Rp319,000 lebih kurang RM90++.

Kumpulan kami kemudiannya ke Pasar Baru, tempat yang paling kami tunggu-tunggu dari semalam. Saya memang dah set mind hanya nak pergi mencari kain cotton, telekung dan pakaian untuk anak-anak saja so saya dan Mr Hubby tak perlu melilau di setiap tingkat.

Untuk kain cotton, saya hanya pergi satu kedai sahaja iaitu Kedai Cotton Sona di lantai 2. Pilihan kain banyak, harga bagus dan layanan pun baik. Mula-mula saya cuma nak beli untuk saya dan adik-adik saja tapi bila Mr Hubby tengok kain cotton tu, dia pula berkenan untuk baju melayu. Akhirnya kami borong berpasang-pasang kain untuk satu family besar. Untuk raya dan kenduri Mummy Yon sekali. Harga kain antara RM7 - RM10 semeter, sangat berbaloi.

Selain kain cotton, saya juga membeli kain telekung untuk Yani dan Yana, t-shirt Bandung dan dress cantik jenama Dannis House untuk si kembar. T-shirt Bandung diorang jual 5 untuk Rp100,000 tetapi kalau pandai tawar boleh dapat 6 untuk Rp100,000.

Tips :
1. Hari pertama, awal-awal jangan beli keychain, FM dan baju sebab semakin petang, semakin mudah kita tawar menawar. Ikut pengalaman, dah petang saya dan Mr Hubby dapat beli FM 7 paket (6 biji setiap paket) dengan harga Rp100,000 walhal awal pagi mereka jual 3 paket untuk Rp100,000.

2. Penyanyi jalanan, penjual jalanan, pengemis sangat ramai. Rasa macam nak bagi duit kat semua orang je tapi kalau dah bagi atau beli dari seseorang, yang lain akan serbu kita. Hati kena keras sedikit ya ibu, bapak!

3. Kalau ikut tours, ada jurukamera akan ambil gambar kita di hotel sebelum kita naik bas. Jangan pandang, sebab bila gambar kita dah diambil, dia akan jual gambar tu kat kita nanti. Harganya RM2 sekeping.

Penjual dan jurukamera di depan hotel kami.

4. Kalau ikut tours, penjual-penjual ni akan ikut kita dari hotel sampai ke mana-mana kita pergi. Berhenti je bas, nampak diorang, magic! Diorang follow bas guna motor. Rasa famous gitu..huhu..

Bersambung nanti ya!

8 comments:

  1. bestnye jalan2 sana..
    ye la.. kalau gi jauh2 ni kena ada pemandu pelancong... baru berbaloi.. diorang lebih tahu selok belok sana... kan

    ReplyDelete
  2. teruskan tips! berguna nanti ni. hehehehe

    ReplyDelete
  3. haha..macam artis kena kejar paparazi..

    ReplyDelete
  4. mesti terbabas shopping list tu kan hehehehe...
    dah murah kannnnnn mau tak terbabas :D

    wahhhh dah mcm retis ek sis paparazi folo gitu...

    ReplyDelete
  5. belum pernah sampai sana... seronoknya dapat ke sana^^

    ReplyDelete
  6. wahh.
    nak lagiiii
    baca smpai teruja ngan pengalamanmu..

    thanks for tips n sharing
    muah

    ReplyDelete
  7. bestnye dapat ke sana kan..bile la turn sy lak ni..mesti yk bershopping kan.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...