It's You!

Thursday, May 23, 2013

Renung-renungkanlah!

Salam,



Kisah 1
Dalam perjalanan pulang menaiki kereta bersama BIL. Dah nak sampai rumah dan kami nampak seorang pakcik mengutip botol dan tin di tepi jalan. Dia sedang berehat di tempat menunggu bas. BIL kata kesiannya pakcik tu. 

Adik (dia bahasakan diri dia adik sebab dia yang bongsu dalam family Mr Hubby) tak boleh tengok orang tua macam tu buat kerja teruk-teruk, kesian. Teringat kat abah kalau nampak orang tua macam tu. Ye la...saya pun macam tu juga...lebih-lebih lagi kalau nampak orang tua yang perawakan dan fizikalnya lebih kurang macam arwah abah, mesti saya cepat bergenang airmata.

Lepas hantar saya sampai di rumah, BIL keluar semula naik motor. Saya ingatkan dia pergi kedai. Tak lama lepas tu dia balik. Dia kata adik pi bagi pakcik tu duit RM10 suruh beli air. Dia kata pakcik tu macam blur-blur gitu. Ambil duit sambil angguk kepala ucap terima kasih. Adik kata dia terus blah dari situ sebab takut dia pulak yang nangis kalau tunggu lama-lama.



Kisah 2
Sekali-sekala kalau lalu di Jalan Padang Benggali sehingga ke Penaga, mungkin akan ada yang perasan seorang nenek tua, yang sangat tua berjalan kaki. Nenek tua ni menjual penyapu lidi dan bakul daripada daun mengkuang.

Mr Hubby selalu rasa kesian kat nenek ni. Tak tahu di mana rumahnya. Terfikir juga dia tak ada keluarga ke? Kenapa dia masih lagi berada di jalanan pada usia yang sepatutnya duduk di rumah. 

Minggu lepas ketika keluar membeli udang dengan Danish, Mr Hubby jumpa nenek tua ni di kedai mamak. Dia bawa penyapu lidi dan bakul untuk dijual. Mr Hubby kesian lepas tu dia tanya berapa harga bakul nenek jual. Harganya RM2 sebiji. Ada 6 biji, Mr Hubby beli semua dan beri RM30. Mr Hubby kata, kesian nenek tu jalan jauh.


Kisah 3
Kat kawasan perumahan saya, ada beberapa orang pekerja Majlis Perbandaran yang menyapu di sepanjang jalan rumah. Di sepanjang jalan rumah saya itu, ada seorang pakcik yang memang port dia menyapu di situ. Dah tua dah.

Mak dan Tok Ibu (ibu saudara Mr Hubby) kadang-kadang rajin berbual dengannya jika waktu mereka menyidai kain atau mengemas rumah, pakcik tu lalu. Kalau ada baju-baju yang nak diderma, biasanya mereka bagi kat pakcik tu je. Pakcik pun akan ambil dengan rasa gembira.

Di rumah katanya, ada ramai anak cucu, semuanya duduk bersama. Dia kata tidur pun di dapur je sebab anak menantu dah penuh di rumah. Hmmm


Kata saya : Lebih baik buat sesuatu daripada duduk saja minta dibantu macam mereka. Patutnya yang muda dan sihat rasa malu dengan mereka yang masih lagi mencari rezeki walaupun usia menginjak lanjut.

Kata saya lagi : Buat anak-anak yang sudah berkahwin, carilah rumah sendiri jangan duduk di rumah ibu bapa. 

8 comments:

  1. touched with the stories, penah jumpa dengan situasi tersebut, kadang rasa mcm sama je, kat mana sekalipon, mesti akan jumpa kisah sebegitu..hmmmm

    ReplyDelete
  2. kekadang orang tua memang tak boleh duduk diam sebab dari kecik dia buat keje... dah tua2 pon nak juga buat keje sebab dia cakap nanti kalau lepak kat umah je nanti kene macam macam penyakit... hehe

    tu kata kata arwah ayah saya...

    ReplyDelete
  3. Itu lah kan...Nasib kita berbeza beza...Saya harap saya tak perlu bekerja sehingga tua( kalau umur panjang) :)

    Kasihan tgk orang2 tua yg dah la tak kaya, kena pulak tanggung anak menantu yg malas bekerja tambah pendapatan...

    ReplyDelete
  4. SETUJU SGT DGN PART DUDUK RUMAH SENDIRI TU..TP BYK PASANGAN SEKARANG SUKA SGT DUDUK RUMAH IBUBAPA KAN..HAISHHHH

    ReplyDelete
  5. Kesian lak kan...patutnya orang tua diberi keselesaan didalam rumahnya sndiri jika anak cucu hendak tinggal bersama...

    ReplyDelete
  6. betul kata u tu....
    sangat2 agree...
    nak nak part org muda yg sihat tubuh badan tapi duduk minta bantuan and simpati org...
    rasa nak ceramah jer time tu....

    ReplyDelete
  7. as'salamualaikum, terharu baca cerita2 adik. sungguh mulia hati adik dan keluarga. muga Allah SWT beri kerbarkahan atas diri adik dan keluarga. jarang dapat orang yang seperti adik dan keluarga didunia yang penuh dengan kezaliman sesama manusia ini.. :(

    ReplyDelete
  8. Tak semua orang akan berperasaan seperti adik tu.... lembut hatinya!

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...