It's You!

Tuesday, June 11, 2013

Memilih Buku bukan Memilih Bulu

Salam,

Saya tabik dengan penulis novel yang boleh membuatkan kita tersenyum, tergelak-gelak, menangis, marah dan lain-lain. Macamana mereka mengolah cerita sampai kita yang membaca pun terbawa-bawa ke alam yang sama.

Bagaimana korang memilih buku yang korang rasa best? Kalau saya, saya suka baca sinopsis di belakang buku. Cara lain, saya suka baca buku-buku yang mendapat liputan tak kira melalui internet atau media. Kan sekarang banyak novel telah dibawa ke televisyen.

Meh baca satu sinopsis yang saya rasa "catchy". Kot-kot ada yang teringin nak membacanya selepas ini...

"Ai Neesa, kau dah jatuh hati dengan Sarip tu ke? Masakan puteri kayangan dari langit ke tujuh sudah jatuh hati dengan lelaki!" Pie-Pie mengusik. Dia tahu Aneesa seorang pelajar yang punya wawasan.

"Merepeklah kau, Empat Mata! Kita ni, kan masih belajar lagi. Sarip tu kawan aku aje."

"Sarip tukan handsome...tapi kenapa ayah dia letak nama dia Sarip? Tak kena sungguhlah, Neesa."

Ketawa Aneesa mendengarnya. Huh! Pie-Pie ni ada-ada sahaja. "Nama Sarip tu sedaplah. Kalau ayah dia letak sirap, lagi niaya, tau!"


-Telur Rebus Asam Boi, Norhayati Berahim-


Lepas tu, banyak novel yang menggunakan nama-nama makanan sebagai tajuk. Rasa macam comel gitu. Tapi bila baca tajuk terus jadi lapar, sedangkan sebenarnya novel tu kisah cinta. Tajuk yang catchy pun penyumbang kepada orang membaca.


Suka kaler-maler dan suka hitam..hitan itu menawan dan penuh misteri gitu.

Satu lagi kulit depan buku/novel. Mestilah nak yang cantik dan menarik. Baru teruja nak membaca. Kalau bawa berjalan pun nampak cantik je. Sekarang ni, pepatah 'don't judge a book by its cover' kurang sesuai. Nak orang beli dan baca, kenalah the whole package tu menarik, baru orang tertarik.

Macamana korang memilih buku?


1 comment:

  1. Tajuk n cover memang penting, sebab itu yg first thing kita akan nampak..slps tertarik ngan tajuk n cover yg menarik, saya akan baca sinopsis dulu..kalau sinopsis pon menarik,baru saya beli

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...