It's You!

Thursday, April 29, 2010

Global Warming




Salam,









Dah malam baru nak belek surat khabar. Berita yang menarik hatiku selain terbaca pasal adik Aminulrasyid yang mati ditembak polis tu ialah berita tentang suhu di Malaysia semakin meningkat.

Bayangkanlah cuaca panas yang melanda Malaysia beberapa bulan yang lepas. Waktu tu, baru lepas mandi pun dah berpeluh bagai nak rak (macamana agaknya diorangyangberada di negara yang semulajadi panas ek?). Sekarang ni kat Penang ni dah start hujan. Cuaca pun taklah seterik sebelum ni. ulalah merungut kain di ampaian tak cukup kering. Ish..ish..manusia tak mau bersyukur! Dah bagi sejuk nak panas pulak. Huhuu..

Mengikut berita dalam Kosmo! ni, suhu di Malaysia telah meningkat sebanyak 1.1 darjah Celsius dalam masa 50 tahun yang lepas. Lepas tu dia kata lagi, paras laut pun dah meningkat pada kadar purata 1.25 milimeter setahun. Perubahan ini bolehmenyebabkan corak taburan hujan berubah dan menyebabkan banjir berlaku dengan lebih kerap.

Semua ni ada berkaitan dengan pemanasan global. Apa itu pemanasan global? Kalau ikut apa yang aku baca pemanasan global @ global warming bermaksud peningkatan secara purata suhu udara di permukaan bumi. Ia menjadi krisis apabila peningkatan berlaku secara drastik dan tidak normal.




Penyebabnya? Mestilah manusia...yang paling ketara ialah pencemaran yang dilakukan oleh manusia dan barang2 yang telah kita cipta untuk memudahkan hidup kita. Contohnya pembebasan Karbon Dioksida dan gas2 lain ke udara. Biasanya gas2 ini akan dilepaskan oleh bumi ke angkasalepas tetapi bila dah banyak sangat gas2 ini akan terapung di udara dan menyebabkan pula kesan rumah hijau. Tu yang menjadikan bumi semakin panas.

Cara nak mengurangkan global warming, kita kenalah cari sumber tenaga yang tidak mencemarkan bumi kita a.k.a tenaga yang boleh dikitarsemula. Aku suka tengok umah yang ada penjana tenaga solar tu tapi mesti mahal harganya. Agaknya tak banyak permintaan tu yang harganya melambung naik...



Satu lagi cara yang lagi senang nak buat ialah menanam pokok di sekitar tempat tinggal. Aku suka tengok pokok2 besar di kiri kanan jalanraya. Bukan saja membuatkan jalan menjadi redup, malahan mata pun jadi sedap memandang.

So, sama-samalah kita menjaga bumi kita. Kalau tak bolah nak buat yang susah2, kita tanam jela pokok2 di kawasan rumah kita. Kalau jenis umah takde tanah, bolehlah tanam dalam pasu. Tak dapat banyak, dapat sikit pun kira ok...


Akibat pemanasan globalkah ini?


Note : Ok..n3 seperti ini akan aku buat dengan tag PRIHATIN. Tak kisahlah tentang apa tetapi yang penting dapat membantu menanam kesedaran dalam diri kita. Selamat menanam pokok!

4 comments:

  1. yeah..of couse sbb mnusia=)mkin mningkat air bumi,lama2 smua daratan jd laut..
    len dr tu,bkteria n virus jga akn mningkat pd stiap increasing suhu..sgt lah actif bkteria react dgn microb msa ne =)dats Y nowadays bnyk sgt pnykt..so,smua kna alert psl global warming ne..

    ReplyDelete
  2. yups
    masalahnya negara2 kuasa besar pentingkan diri diorang
    diorang xsedar akibatnya semua akan kena termasuk mereka

    ReplyDelete
  3. Baru juga saya terfikir fikir nak buat contest pasal ni hehehe. Tapi tengok lah bila :D.

    ReplyDelete
  4. memang! so kita kenalah mainkan peranan walaupun kecil ^_^

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...