It's You!

Wednesday, December 5, 2012

Tips

Salam,

Nak share sedikit tips..

1. Jangan basuh cendawan sebelum dimasak. Kalau ada kotoran kesat ngan tisu dapur atau buang je guna pisau...kalau dibasuh, cendawan akan hilang rasa dan "soggy"


2. Tak perlu simpan butter dalam peti ais kecuali dalam resepi menyuruh anda berbuat demikian. Butter/mentega lembut lebih mudah digunakan daripada yang baru keluar peti sejuk, keras...nak sapu atas roti pun tak boleh.








3. Jika kita nak melembutkan daging yang sedang diperap, tambahkan ramuan perapan yang mengandungi tomato. Asid di dalam tomato membantu proses tersebut.








4. Simpan batang sayuran atau bahagian-bahagian sayur yang kita tidak mahu gunakan tetapi masih elok di dalam plastik beg di dalam peti ais. Ia berguna untuk bahan tambahan di dalam stok.







5. Tambahkan sedikit butter atau minyak di dalam adunan penkek untuk mengelakkan penkek melekat di kuali ketika dimasak.

6. Jangan tambah minyak di dalam air rebusan ketika merebus pasta/spageti. Ia akan menyebabkan sos yang kita masak tidak melekat kepada pasta/spageti.











Nota kaki : Sekadar berkongsi beberapa tips. Yang mana boleh guna, kita guna la ye..hehe

9 comments:

  1. Hu.saya selalu simpan butter kat freezer..pastu keras.tak ley sapu atas roti.huhu..yang pancake tu mmg sllu buat cmtu..yng tomato tu..baru tau..nanti bleh cuba.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu pun bubuh kat fridge butter tu..lepas tu tula bila nak sapu kat roti kena tunggu lembut plak..skang ni buh je kat lua..senang nak sapu kat roti hehe

      Delete
  2. salam prkenalan.
    hmm bnyk tips brguna ni ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal sis, tips untuk kongsi..hehe

      Delete
  3. wak order kat mamak jugakk.. aHHKss

    ReplyDelete
  4. saya suka simpan butter dalam fridge.. sejam nak guna baru keluarkan.. koh koh koh...

    Nak try yang tomato tue laaa.. hik hik hik.. XD

    ReplyDelete
  5. saya selalu simpan butter dalam fridge.. sejam nak guna baru keluarkan.. hehehehe...

    ReplyDelete
  6. Huhu part cendawan tu.. x pe ke klu x basuh.

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...