It's You!

Monday, January 7, 2013

Nenek Dot

Salam

Yang ni sebenarnya kisah waktu bercuti di Kuala Lumpur tahun lepas. Walaupun baru je, tapi dah kira tahun lepas kan..hahaha

Kalau saya ke Kuala Lumpur, ada dua rumah je yang saya tuju, rumah makcik saya, yang kami panggil Nenek Dot atau rumah adik saya di Saujana Melawati. Tapi sebelum adik saya beli rumah di situ, kami memang akan bermalam di rumah Nenek Dot kalau bercuti di Kuala Lumpur. Rumah dia cuma rumah kedai, letak di Jalan Imbi. Kalau datang rumah dia, memang memerap je di rumah sebab suasana rumah makcik saya tu sangat cool walaupun ramai rakyat asing dan orang Cina di kawasan itu. Makcik saya ni sangat pembersih orangnya dan sangat kemas, saya suka datang ke rumahnya.

Nenek Dot ni ialah adik arwah abah saya. Dah lama dia merantau ke Kuala Lumpur sejak saya kecil lagi. Sejak saya berkahwin dan menetap di Pulau Pinang, saya rajin melawat dia jika saya turun ke KL. Sekarang sepupu saya, anak tunggal Nenek Dot dah habis belajar dan bekerja di Shah Alam so dekatlah dia dengan maknya.

Kalau datang ke rumahnya, pasti kami dijamu dengan macam-macam makanan. Dia memang pandai memasak terutama masak asam pedas. Adui la...kecur air liur bila teringat asam pedas air tangan makcik saya ni. Dia selalu kata, kami adik-beradik je yang rajin jenguk dia..anak-anak saudara yang lain jarang menjenguk. Bagi saya, apa salahnya kalau dah sampai di KL singgah sebentar di rumahnya. Bahagia rasanya dapat menggembirakan hati orang tua. Sekarang pun kami jarang bermalam di rumahnya sebab kalau kami tak ke rumah adik, kami akan bermalam di Putrajaya rumah adik ipar saya. Jadi, waktu bercuti hari tu, kami singgah juga ke rumahnya..itupun siap pesan jangan beli atau masak apa-apa sebab kami dah makan tapi bila sampai, ada macam-macam yang dibelinya untuk kami. Terima kasih Nenek Dot!

Yana sibuk dengan mainan kat rumah Nenek Dot


Mak, Nenek Dot dan MIL tengah bersembang dan gosip-gosipan hahaha...

Empat orang budak bikin havoc rumah nenek

Nota Kaki : Sebab apa panggil Nenek Dot? Nama makcik saya Jawiyah tapi mak cerita dulu masa kecik kalau ada makanan tak habis kat rumah atuk, nanti atuk akan bagi upah kat makcik saya tu untuk habiskan makanan. Maka, dia menjadi gendut..tu yang lekat Dut ...Dut..tu..tapi bila lidah jawa sebut jadilah Dot..hehehe

12 comments:

  1. hahahaha...siap dpt upah utk habiskan makanan!

    Macam tu lah...kita mmg kena lawat sedara mara kita, lebih2 lagi yg dah tua...Besar maknanya pada mereka tu kalau kita melawat,biarpun sekejap..

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. budak berempat tu kalau bersama macam-macam jadinya

      Delete
  3. Hehe..patutla...nmanya nenek dot...singkatan dari gendut rupanya..hehe :D

    ReplyDelete
  4. ohhh... sebab tu dipanggil nenek dot ye kak. mesti dia rasa seronok bila diziarahi oleh akak n family kan...tu yg masak macam2 tu.

    ReplyDelete
  5. hmm..kalau tak sempat takpela tak singgah..tp kalau sempat,rapat juga pulak tu...singgah la kan...

    ReplyDelete
  6. anak kak yang kecil pun "gendut"...kenkadang orang usik "Adik Du"...harap2 tak lekat, haha...

    ReplyDelete
  7. Hahaha samelah adik ipar sy dulu ms kecik pun dia d upah utk mkn. Sebabnya dia saaangat ssh nk mkn! N dia pun jawa juge :D

    ReplyDelete
  8. wah..kagum ada rumah situ..bertahan pula tu...situ memang majoriti cina...

    dot...ingat ada company it tadi..hahaha

    kueh

    ReplyDelete
  9. Hahhaa...ooo gitu dpt nama dot nie... baguslahkan berkunjung orng2 tua sekali skala camtuh lgpun dia pandai masak..heheh

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...