It's You!

Friday, November 23, 2012

Buku & Verangan Ko Jah V.4

Salam,

Jam 12.15 tengahari. Saya sekarang berada di kaunter kerana menjaga kaunter ketika staf lelaki sembahyang Jumaat. Library tak tutup sebab memberikan laluan kepada pelajar/pengguna perempuan yang tak perlu solat Jumaat.

Bila kena jaga kaunter sedangkan orang lain boleh rehat panjang, bolehlah saya habiskan membaca novel yang sedang saya baca sekarang ni. Lama dah tertangguh. Kadang-kadang sehari cuma dapat baca dua muka surat je. Kat rumah sekarang tak boleh lagi nak membaca apa-apa. Yani dan Yana suka kacau walaupun kita dah bagi kat diorang buku sorang satu. Bayangkan nak baca paper pun tak boleh sebab paper boleh berselerak satu ruang tamu. Huhuhu...

Dulu,, satu novel yang tebalnya 2 inci, saya boleh habiskan dua hari. Pagi sampai ofis awal, baca novel, tengahari rehat, baca novel, petang tunggu hubby ambil, baca novel, malam sebelum tidur, baca novel. Mana tak habis dalam dua hari? Itu dulu lah kan. Sekarang sampai ofis pagi, buat kraf, tengahri rehat, buat kraf, petang, drive kereta sendiri, malam layan si kembar. Kena tunggu si kembar besar baru boleh sambung hobi yang saya sangat cintai ini.

Buku yang saya sedang baca sekarang ialah sebuah novel oleh Rebecca Chance bertajuk Bad Girls. Mengisahkan tentang 4 watak yang mempunyai masalah yang berbeza dan bertemu di sebuah pusat pemulihan terkenal di Los Angeles. Jangan tanya saya, apa kesudahannya sebab tak habis lagi membaca tapi sepanjang saya membacanya, jalan ceritanya sangat menarik dan tidak menjemukan. Mungkin sebab setiap bab cerita pasal satu watak.



Next in my reading list ialah novel bertajuk Rules For A Perfect Life by Niamh Greene. Cara saya cari buku untuk reading lists saya ialah ketika buat shelves reading di rak. Setiap pagi, kami kena shelves reading rak kami. Waktu shelves reading, kita kena pastikan buku disusun mengikut nombor panggilan yang diberi, susun ikut abjad, susun ikut nombor paling kecil ke besar. Waktu tu la, selalunya saya akan baca sinopsis buku dan beberapa muka surat awal sesuatu buku. Kalau menarik, masuklah dalam reading list saya.

Waiting list pulak, bila saya jumpa banyak buku yang saya suka tapi buku terkini tak habis baca, buku dalam reading list pun tak sentuh. Kat sini, banyaklah buku yang ada tapi tak tercapai lagi nak membacanya. Waiting lists saya setakat ni ialah :

1.  The Brigertons, Novels of 8 by Julia Quinn


     Ada 8 novel karya Julia Quinn (historical romance) yang saya nak baca. Saya nak baca sebab ada satu
     hari tu ada dua orang pelajar ni tanya boleh check tak novel-novel ni ada ke tak kat library. Saya pun
     tolong la check, ada. Diorang pinjam hampir semuanya. Saya tanya best ke? Diorang kata best so itu
     pasal saya terjebak. Tapi...nak baca semuanya, kena tunggu dulu lah ye.

2. A Doctor In The House : The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad
    Sebenarnya buku ni hubby hadiahkan tahun lepas tapi tak habis baca lagi. Hubby beli sebab dia tau saya 
    kan peminat Tun hehehe.... 

3. 50 Shades of Grey by E.L. James


    Sebab nak baca sebab buku ni adalah buku yang kalau tak silap telah mencetuskan kontroversi kerana ia 
    berasal daripada Fan Fiction untuk novel Twilight karya Stephenie Meyer. Lepas tu, isi  
    kandungannya juga dikatakan terlalu "kotor" sehingga diharamkan di perpustakaan di Florida, US. 
    Mungkin sebab itu yang saya teringin nak membacanya.

Kehidupan ulat buku seperti saya ini, memang begini la. Memang inilah hobi yang amat-amat saya gemari sejak saya kecil. Alhamdulillah, anak-anak juga suka dengan buku. Hubby pun sentiasa menyokong dengan membelikan kami bahan-bahan bacaan. Jadi, bila hobi kita itu dapat dikongsi dengan ahli keluarga yang lain dan mendapat sokongan kewangan pula, wah...rasa dunia ni kami yang punya.

Saya sangat sukakan buku hingga saya berangan-angan nak membuka sebuah Bookshop & Cafe. Kat situ pelanggan boleh beli buku atau baca buku-buku sambil minum dan makan kuih atau snack ringan. Ada wifi dan environment yang menenangkan. Biar kecil je kedainya, tapi sangat menenagkan buat "ulat buku" seperti saya. Hebatkan saya berangan? Hehehe...






Serononya kalau dapat jadi tuan punya sebuah kedai kecil seperti ini.

13 comments:

  1. hari2 verangan kan... selamatkan lah kawan aku sorang ni.. hehehehe.. saya plak tak sempat nak verangan lebih2.. tak cukup time plak..

    ReplyDelete
  2. pstt:-
    tak nak bau telur.. cuba letak esen vanilla sesudu kecik.. nani lupa letak sebenarnya.. tak tau org len letak ke tak.. nani biasa wat benda simple2 je.. yg tak banyak bahan dan tak renyah.. ehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? hehehe..kalau camtu ble la try nanti...bukan apa...takut orang di rumah ni tak makan...saya sebenarnya kurang sikit benda manis2 tapi macam nak try sebab senang je nampaknya hehehe

      Delete
  3. mana tau akak ada rezki nak buat bookshop n cafe satu hari nanti... mesti syok tiap masa dikelilingi buku2 kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah kalau ada rezeki memang nak buka kedai macam ni..hehe

      Delete
  4. memang u have to wait dorang besar skit then leh enjoy more reading time :)
    bestnya verangan u tu...
    ekceli i pun ada the same type of verangan cam u...
    have a small bookshop with the same concept like yours....
    best kannnn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan..best kan! Best kan! Hehehe samala kita

      Delete
  5. Wah..kniedaz..kita mempunyai impian yang sama la....sya berangan angn tuk bukak cafe yang ada library dan dihiasi dgn pokok hijau..ala ala nursery..memang best...kalau tercapai bestnya.....lepas baca buku bila mata dah penat tgk pokok2 hijau plak..best best..
    Saya suka jugak baca novel2..tapi teramatlah lembap pembacaan saya..2,3 mukasurat pastu ngantuk..huhu..jd satu buku agak lma jgk tuk dihabeskan.. :D tp nanti ley jgk cari buku2 yg kniedaz bca tu..nnti update la pasai buku2 yg best lg kniedaz.. :)

    ReplyDelete
  6. gambar no 2 tu okey...

    hope saya dulu yang buka!

    hahaha

    kueh

    ReplyDelete
  7. kita berkongsi hobi..pening gak pikir mana nak letak buku2 yang banyak tu. ingat nak wakaf sebahagiannya tapi memikirkan org muda skrg tak nak dan suka membaca, risau pulak ibarat "kera mendapat bunga' (ke cincin? hee).. tapi idea kniedaz tu, macam boleh "curi" heee..

    ReplyDelete
  8. hehee, sama la kite, dr in the house ngan 50 shades tu dalam waiting list jugak..

    ReplyDelete
  9. samala kite, dr in the house n 50 shades tu dalam waiting list jugak..tapi tulah,kat rumah ni saya sorang je yg baca buku..nak bagi anak2 lambat lagi, baru2 ni terpaksa jual murah2 buku2 tu sume, sayang sangat..tapi x tahu nak letak mana umah kecik x de space dah..apakata kite share buat bookshop cafe..hehe..penah terpikir nak buat camtu, tapi tulah, setakat verangan je...

    ReplyDelete

Thanks for the responds! (◡‿◡✿)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...